Gaveøkonomi: Bog i tre udgaver

Vær nær kan købes som papirbog og som e-bog. Men den kan også fås helt gratis som gave, hvis man henter den på hjemmesiden tor.dk. Man kan endda give gaven videre til andre, uden at spørge først.

Hvorfor nu det?

Jo flere der læser bogen og jo flere der diskuterer den, des bedre. Det er derfor jeg har skrevet den. Derfor er det i sig selv godt at den bliver spredt. Men dertil er det en måde at øge salget af bogen på papir og som e-bog, fordi flere lærer den at kende. De kunne så nøjes med PDF-udgaven, som er gratis. Men den er mindre handy end både papirudgaven og e-bogen.

Hvorfor forære bogen væk?

Jeg forærer ikke bogen væk, kun dens indhold. Det betyder: Alle kan hente en elektronisk udgave af bogen uden at betale for den. Spillereglerne er helt enkle: Man kan læse i den og man kan give den videre til andre. Man må ikke rette i bogen, man må ikke give den væk uden at fortælle hvor den kommer fra. Man må ikke sælge den. Disse spilleregler er fastlagt i en Creative Commons-licens, som er en moderne form for ophavsretsbesyttelse.

Men selve bogen med al den behagelighed og brugervenlighed – altså papirbogen eller e-bogen – den forærer jeg ikke væk. Den koster penge. Papirbogen koster som alle andre papirbøger og e-bogen som alle andre e-bøger.

Men det koster vel også noget at skrive  selve bogen?

Det gør det, men indholdet – tankerne og teksten – er i sig selv svære at bringe på vareform uden at kvæle dem. Tankerne vil gerne ud blandt mennesker og teksten bliver først for alvor til en tekst når den bliver læst. Derfor tager jeg ikke noget for selve indholdet, men for den fysiske form, som folk vil have den leveret i. Når selve bogens indhold kan spredes frit betyder det at mange flere får adgang til tankerne i den og at mange flere fristes til at få sig en mere komfortabel udgave at læse i. Bogens indhold markedsfører sig selv. Det koster ikke noget at sprede bogen, men giver omvendt heller ingen indtægter. Direkte. Hvis det giver indirekte indtægter er det fint.

Hvorfor opfordringen til at folk giver email adresse?

Det vigtigste for en forfatter er læserne. De er vigtige fordi det er dem man henvender sig til og vil sige noget. Og de er vigtige fordi de køber ens bøger og dermed betaler for ens arbejde.

Derfor er det afgørende for en forfatter at fastholde forholdet til læserne. At give dem en god oplevelse, så de får lyst til at komme igen. Forlagene, boghandlerne og pressen, er derimod blot midler til at nå målet, som er læserne. 

Når der er uro og forvirring blandt forlag, boghandlere og i pressen handler det ikke om at søge at holde fast i gamle traditioner dér. Det strategiske er at rette sig mod at opretholde sine relationer til læserne. At rette sin opmærksomhed mod den kreds af mennesker, som har interesse for det man laver og prøver at fortælle om. 

Hvorfor Forlaget Tor.dk?

Skabelsen af det lille værktøj Forlaget Tor.dk og opprioriteringen af aktiviteter på hjemmesiden Tor.dk og i de sociale medier er udtryk for denne strategi: hav noget at fortælle, hav nogen at fortælle det til – så er resten blot redskaber.

“Vær nær” udkommer den 23. maj i tre udgaver: En papirbog, som koster 250 kr., en E-bog som koster 125 kr. og en PDF som er en gave (eller som de siger i Jylland: Den koster gratis). Man betaler altså ikke for indholdet, men for indpakningen. Du kan købe på siden KØB, hente på siden HENT og se mere rundt på denne hjemmeside.

Leave a Reply